Искрено
речено, никад нисам волела да одговарам на питања ученика: Шта треба да научим
за двојку, тројку, четворку? Сматрала сам да на тај начин ученици лимитирају
себе јер често себи постављају прениске стандарде тј. уцртали су себи одређену
оцену најчешће ни не схватајући да могу далеко више. Стога сам волела да увек
дам неки дипломатски одговор који пружа информације ученику али га не
ограничава. Но, пошто сам вам најавила диференцијални контролни намеће се потреба
да вам дам прецизне смернице. Дакле, у тексту који следи можете прочитати шта
је за коју оцену што се тиче области Структура супстанце.
Шта би требало да се зна за двојку?
-
З *Значење термина: елемент, једињење, атом, молекул, јон, ковалентна веза,
јонска веза; што значи да треба да знате дефиниције ових појмова. Лако ћете их
наћи у вашим књигама.
-
*Треба да знате да препознате јонско и ковалентно једињење. Када једном
научите симболе, и метале и неметале ово ће вам ићи као од шале.
- *
Треба да знате и квалитативно и квантитативно значење хемијских симбола
и формула, иако звучи као нешто компликовано заправо је јако једноставно,
потребно је само да знате бројеве и симболе, и да разликујте индекс од
коефицијента.
Нпр. Колико атома сваког елемента има у наведеној формули?
Формула: KNO3
Дакле, има један калијум, један азот и три кисеоника.
-
*Треба да на основу ознаке препознате да ли је ради о атому, молекулу
елемената, молекулу једињења или јону.
Нпр. Из датог низа једињења издвој атоме, молекуле и јоне:Cu,O2,NaCl,P4,CuSO4,
Mg2+
Атоми су: Cu
Молекули елемената су: O2, P4
Молекули једињења су: NaCl, CuSO4
Јони су: Mg2+
Шта би требало да се зна за тројку?
* Све горе наведено!
* Треба да знате да састављате формуле на основу познатих валенци као и да
одређујете непознату валенцу на основу познате.
* Треба да знате да израчунате релативну молекулску масу једноставнијих једињења.
* Треба да знате да шематски представите јонску и ковалентну везу.
* Требало би да знате да препознате: јонску, поларну и неполарну
ковалентну везу.
* Требало би да сте у потпуности овладали хемијским симболима и формулама.
Нпр. Представи хемијским симболима и формулама:
два атома азота – 2N
два молекула кисеоника - 2O2
пет молекула хлороводоника - 5HCl
Четворке и петице нећу посебно одвајати јер мислим да је ту разлика у
нијансама.
-
* Све горе наведено!
-
* Даље, четворке и петице морају да знају зашто, како, где, због чега,
који...односно морате разумети градиво у потпуности и не само то, него морате
своје знање знати да примените како у познатим тако и у непознатим ситуацијама.
-
* Треба да разумете структуру атома, молекула, јона и како однос броја
протона и електрона у тим честицама одређује њихово наелектрисање.
-
* Треба да знате да израчунате релативну молекулску масу сложенијих
једињења нпр. кристало-хидрата.
-
* Треба да знате да у потпуности објасните настанак јонске и ковалентне
везе.
* * Наравно и сви остали типови задачића и примерчића :)
-
-
Нема коментара:
Постави коментар